Tur operatörleri pazarlardaki durumu anlattı.

6. Uluslararası Resort Turizm Kongresi kapsamında düzenlenen “Pazarlardaki Durum” konulu panale katılan tur operatörleri faaliyette bulundukları pazarlardaki mevcut durumu ve geleceğe dönük beklentilerini anlattı.

Moderatörlüğünü TurizmdeBuSabah Yayın Danışmanı ve Kültür ve Turizm Eski Bakanı Bahattin Yücel’in yaptığı “Pazarda Durum” başlıklı bir oturuma Jolly Tur Yönetim Kurulu Bakanı Mete Vardar, Bentour CEO’su Deniz Uğur, Thomas Cook Rusya (JV Intourist) CEO’su Chavdar Stoyanov ve Bastıyalı Turizm CEO’su Mehmet Bastıyalı katıldı. Panelin açılış konuşmaşını yapan Bahattin Yücel, Türkiye’nin yaşadığı sıkıntıların tamamının siyasal olduğunun altını çizerek, Türkiye’nin içeride ve dışarıda izlediği politikaları değiştirmeye dair bir irade göstermemesi halinde yaşadığı imaj kaybından kurtulamayacağını ifade etti.

‘BENİ KURTARIN’ ÇAĞRISI ÇOK KÖTÜ

80 milyar dolarlık bir yatırım hacmine sahip olan konaklama sektöründe 18 milyar dolarlık risk olduğunu belirten Yücel, “GSMH’nin yüzde 8-10’unu yapan bir sektörden bahsediyoruz. Barış ve insan haklarına saygı: Yapılması gereken şeyler bunlardır. Turizm sektörünün darboğazdan çıkması adına yapılacak şeyler olabilir ama bu kadar risk üstlenmiş bir sektörün çıkıp ‘beni kayırın’ demesi çok kötü”şeklinde konuştu.

TURİZM İÇİN DEĞİL, VATANDAŞ İÇİN YAPIN

Bastıyalı Turizm CEO’su Mehmet Bastıyalı ise konuşmasında, demokrasi, insan hakları ve özgürlüklerle turizm arasındaki ilişkiye dikkat çekti. ”Bakanlara, turizm için hiçbir şey yapmayın. Vatandaş için ne yaparsanız taktir görecek ve sektör gelişecektir” dediğini belirten Bastıyalı, “Barış, huzur ve uyum içinde yaşamanın bir tezahürü olan İskandinav ülkeleri bu konuda öncüdür. Fransa’da turizmin gelişmesi de tesadüfi değildir. Demokrasi, barış ve huzur bu ülkelerde karşımıza çıkan ilk değerlerdir ve bu değerler onların turizm hareketlerinde belirleyici” dedi.

İÇ TURİZMİN ÖNEMİ GEÇ DE OLSA ANLAŞILDI

Jolly Tur Yönetim Kurulu Başkanı Mete Vardar ise sektörde iç pazarın öneminin yavaş yavaş anlaşılmaya başlanması dolayısı ile buruk bir mutluluk yaşadığını belirterek, “Ancak iç turizmde bir takım çalışmaların çoktan başlamış olması gerekiyordu. 12-13 sene önce tüm sayılar belli olur, en son mayıs ayında kontratlar yapılırdı. Bunun en büyük nedeni, 2.5-3 aylık bir dilimde otellerde kalan boş odaları pazarladığımız dönemlerdi. Şimdi ise ağustos ayında kontratlarımız yapıyor, kasım ayında ise erken rezervasyonu başlatıyoruz. Bugün artık 3 milyonluk bir kitle, erken rezervasyonla tatilini satın alabilir hale geldi. Bu bence önemsenmesi gereken bir sayı. Eskiden, Avrupalı ve Rus turistlerin Türkiye’de Türklerden daha uygun fiyatlara tatil yaptığına dair bir algı vardı ve bu doğruydu. Ama artık bu durum değişti ve iç pazar potansiyeli yavaş yavaş gelişti” şeklinde konuştu.

DÖVİZDEKİ ARTIŞLAR FİYATLARA YANSIMADI

Şu anda kontratlarının yüzde 90’ının bittiğini ve geçen seneki fiyatlara yakın fiyatlarla kontrat yaptıklarını belirten Vardar, “Dövizdeki artışı fiyatlara yansıtmadıkları için otelci dostlarımıza teşekkür ediyorum. Türkiye’nin tanıtımının sadece yurt dışında değil yurt içinde de yapılması gerekiyor. Tanıtım kampanyaları oluşturmamız lazım. Çünkü hala yalnızca yüzde 6’lık kesim tatile çıkıyor ve yüzde 25’lik bir potansiyel var. Jolly Tur olarak geçen yıl 760 bin paks yaptık. Bunun yüzde 10’u yurt dışı, yüzde 90’ı ise yurt dışı misafiri. Türk turistler, harcama yapan, çevresine de ciddi katkı bırakan turistler. Erken rezervasyon kampanyamızı başlattık, planlamalarımızı yaptık ve büyük hedeflerle yola çıktık. Bu konuda tüm sektörün hep birlikte hareket ederek bir sinerji, bir heyecan yaratması gerekiyor. Bizim başarımızın sektörün tüm bileşenlerine yansımasını arzuluyoruz” diye konuştu.

İŞADAMI KRİZE ÇARE BULUR, BİZ ÖYLE YAPTIK

Bentour CEO’su Deniz Uğur ise, çok büyük bir kriz yaşayan turizm sektörü için bundan önceki 10 yılın da çok iyi geçtiğini belirterek, “O seneler herkes bayram yaptı. Nankörlük yapmamak lazım. Birkaç sene de krizler olabilir. İş adamı krizde her zaman bir çare bulur ve işimi nasıl daha yapabilirim diye düşünür. Biz de öyle düşündük ve Türkiye satışlarının düşeceğini anlayıp başta Hollanda olmak üzere yeni pazarlara açıldık. Bu sene yeni pazarlarımızdan 10 milyon euro ciro yaptık. Bu sene o kadar kötü şeyler gördük ki, daha kötüsü olmaz diye düşünüyorum. Yolcu sayılarının ise yüzde 10 oranında artacağını öngörüyorum” dedi.

YAKIT DESTEKLERİ RUSYA İÇİN ÇOK ÖNEMLİ

Thomas Cook Rusya (JV Inturist) CEO’su Chavdar Stoyanov da Rusya ekonomisinin resesyondan çıktığını ancak rublenin hala zayıf olduğu belirterek, “Bu nedenle yakıt destekleri hala çok önemli. Tur operatörleri olarak biz çok cesur şirketleriz. Parayı ise destinasyonlarda kazanıyoruz. Ben önümüzdeki yıllar konusunda çok iyimserim. Bütçelerimizde de bu iyimserliğimizi haklı çıkaracak işaretler görülüyor. Thomas Cook, TUI’nin ardından Türkiye’ye en çok turist götüren tur operatörü. Biz insanlara ‘Türkiye yerine sizi İspanya’ya gönderelim’ demiyoruz” açıklamasında bulundu.